Ascendant Council – taktik

Detta är en 3-fas-fight.

Kortfattad information:

Fas 1: Ranged DPS på Feludius, melee DPS på Ignacious. Ta ner dem tillsammans. De kommer att despawna när någon av dem når 25-30%, så det är lämpligt om de är på 25-30 % samtidigt.

Fas 2: Dela upp DPS:en igen för att ta Arion och Terrastra ner till så nära 25-30% var som möjligt.

Fas 3: The Elementium Monstrosity kommer att ha en kombinerad HP av alla fyra bossarna i denna fas. Eftersom dmg ökar i denna fas, är det lättare om det tidigare bossarna hölls så nära 25-30% vardera som möjligt.

STRATEGI

FAS 1: Ignacious & Feludius

Ignacious: Skall tankas på ena sidan av rummet, tillsammans med melee. Denna tank tar oftast mer dmg.

Feludius: Skall tankas på andra sidan av rummet, vänd bort från raiden.

Ranged + healers sprider ut sig över rummet bla. för att man ta mindre skada ju längre bort från Feludius man är, när han gör Glaciate. Plus att ranged ska ha till uppgift att ta ner Feludius, medan melee tar hand om Ignacious.

Heart of Ice (debuff från Ignacious): Gör ökad dmg på target, men ger också en dmg buff på motsatt boss, på de som är i närheten. De med denna debuff bör alltså springa in i melee.

Burning Blood (debuff från Feludius): Samma som ovan, så de med denna debuff ska springa in bland ranged för att ge dem en dmg-buff.

Eftersom dessa debuffs även gör skada på den som bär den, bör den dispellas, men inte förrän efter ca 10-20 sek. Av dessa två debuffs är Heart of Ice viktigast, då det gör att man snabbare tar ner Ignis sköld (Aegis of Flame), som gör att han absorberar 1 mil dmg och även startar hans channeled AoE fire dmg (Rising Flames).

Rising Flames: Fire AoE dmg som helst ska interruptas. Går inte det, får man se till att dps:a ner den asap! Annars tar raiden stor skada för varje tick. Har melee svårt att ta ner skölden själva, får ranged hjälpa till, för att sedan snabbt switcha över till Feludius, så de håller dem på jämn hp.

Inferno Leap – Då och då hoppar Ignacious på ngn i raiden, och sedan tillbaka till tanken igen. De som står i närheten av det ställe där han landar, knockas bakåt och tar skada (medel). Han lämnar efter sig ett eldspår från det ställe han landat på och fram till tanken. Denna eld ska användas för att ta bort debuffen ”Waterlogged”.

Waterlogged – Feludius kastar vattenmissiler, vilka ger debuffen waterlogged om man råkar träffas. Den saktar ner target och måste tas bort genom att springa in i elden för en kort stund. Gör man inte det kommer man att bli iceblockad och ta stor skada när han gör Glaciate. Så, så fort ni får waterlogged, spring in i elden för att bli av med debuffen.

Hydrolance – Feluduis gör stor single dmg på random target och måste interruptas.

Flame Torrent – Ignacious har en channelad conad AoE dmg som gör stor skada. Se till att inte vara framför honom om du inte är tank.

FAS 2: Arion & Terrastra

Ranged på Arion, då han teleporterar sig runt i rummet. Melee går på Terrastra. Direkt när fas 2 börjar kommer Arion summa en cyklon, som ni ska hoppa in i för att få levitate. Ni tar lite skada när ni gör detta, men i gengäld kommer ni klara er från Quake (som Terrastra gör). Direkt när Quake är över springer ni in i ”Gravity well” för att komma ner på marken igen. I och med detta klarar ni er från Thundershock som Arion gör. Är du i ”fel läge” kommer du eventuellt dö. De kastar alltid dessa varannan gång, så så snart du klarat Quake går du in i Gravity Well för att komma ner i marken för att överleva Thundershock osv….

Lightning Rod – Är enda orsaken till att det ibland kan vara svårt att hinna med att byta ”läge”. För när man fått Lightning Rod (markerad), måste man springa bort från raiden (helst precis intill väggen) för att inte orsaka att de i närheten tar skada. Arion kastar nämligen Chain Lightning på alla som har Light Rod, 15 sek efter man blivit markerad (gul pil). Så se till att vara så långt bort från de andra i raiden som möjligt. Är det så att du måste in i ex. Gravity Well och du har en liten stund kvar innan han kastar Chain Lightning, kan du be att de andra flyttar sig från just den wellen, så du kan gå in i den utan att riskera att skada ngn annan. MÅSTE du välja mellan att byta läge eller att gå ur raiden ska du välja det sista. Du kan överleva ex. en Thundershock, men är du kvar i raiden så är chansen stor att du orsakar att många andra dör i stället.

Terrastra´s harden skin – gör dubbel dmg och gör att han tar hälften skada. Denna kan interruptas (helst) eller tas ner av ranged.

Erruption – Terrastra gör så det kommer upp spikes ur marken, vilka gör ca. 50k dmg på de som står kvar där i. Melee, se upp för dessa!

Elementium Monstrosity – När Terrastra och Arion är på 25% kommer alla fyra bossar bilda Elementium Monstrosity med ca 18 mil hp.

FAS 3

OBS! Alla CD:s ska sparas till denna fas.

Electric Instability – Chainlightning som gör mer skada ju längre tid som går. Till slut kommer healers inte klara av att hålla ngn uppe pga all dmg, så se till att nuka!

Liquid Ice – Dessa ”vatten pölar” kommer spawna vid Monstrosityns fötter och fungerar ungefär som defile (Lich King), men dessa blir i stället större när bossen står i den, och inte när ngn i raiden gör det. Flytta bossen ut från den, men se till att försöka få de flesta pölarna i mitten av rummet för att ge mer plats åt ranged (då man behöver sprida ut sig). Man tar skada i dem, så stå inte i dessa.

Lava Seed – Flygande flammor av eld som exploderar när de träffar marken (eld pöl). Stå inte i elden!

Gravity Crush – Man markeras, stängs in i en bubbla och lyfts upp i luften. I bubblan tar man skada samt när man blir nedsläppt, så se till att prioritera healingen till de som får Gravity Crush.

Spara Tranquility till alldeles i slutet av fas 3, då det är då man tar som mest skada och då den gör som mest nytta. Försök också att ha ToL redo till denna fas.

Phase 1

Feludius

  • Spell frost frost.png  Heart of Ice—An icy cold grips the target’s heart, dealing increasing Frost damage every 2 sec (2,000/4,000/8,000 etc). Magic dispellable. If the target comes in contact with other allies, however, they are empowered with Frost energy. Frost Imbued players deal additional damage to Ignacious.
  • Spell frost frostbolt.png  Hydrolance—Deals 45000 to 55000 Frost damage to a random target.
  • Inv elemental primal water.png  Waterbomb—Inflicts 9750 to 10250 frost damage to enemies within 6 yards, applying the Waterlogged debuff.
  • Inv elemental primal water.png  Waterlogged—Soaks an enemy with icy water, reducing movement speed by 25%. While soaked, enemies are susceptible to certain Frost-based attacks. Exposure to flame can remove this effect.
  • Spell frost frostnova.png  Glaciate—Deals massive Frost damage to any nearby enemies, with damage decreasing with distance from the caster. Any enemies who are waterlogged will have the blood in their veins frozen.
  • Ability mage deepfreeze.png  Frozen Blood—Freezes a waterlogged enemy solid, stunning and dealing 20000 Frost damage every 2 sec for 10 sec.

Heroic Mode only

  • Spell frost wizardmark.png  Frost Beacon—Marks the target for pursuit by a Frozen Orb. When the Frozen Orb reaches its target or a minute passes it will cast Glaciate as the spell above.

Ignacious

  • Inv elemental primal fire.png  Burning Blood—Deals increasing Fire damage to an enemy every 2 sec (2,000/4,000/8,000 etc). Magic dispellable. Nearby allies are empowered with fire energy each tick however. Fire imbued players deal additional damage to Feludius.
  • Spell fire sealoffire.png  Aegis of Flame—Surrounds the caster with a radiant shield of flame, absorbing 1,000,000 damage and preventing spell interruption while active.
  • Ability mage firestarter.png  Flame Torrent—Inflicts 36075 to 41925 Fire damage every 1 sec for 3 sec in a 18 yard cone in front of the caster.
  • Spell fire burningspeed.png  Inferno Leap—Leaps at an enemy, inflicting 23125 to 26875 Fire damage and knocking all nearby enemies away.
  • Spell holy innerfire.png  Inferno Rush—Ignacious rushes back to his primary aggro target leaving a trail of flames. The flame trail will inflict 4625 to 5375 Fire damage every 0.5 sec and remove Waterlogged.
  • Spell fire burnout.png  Rising Flames—Cast immediately after Aegis of Flame. Deals increasing Fire damage to every player in the room over time until interrupted.

Phase 2

Arion

  • Spell nature cyclone.png  Call Winds—Focuses and agitates the nearby air into a violent cyclone. Entering the Cyclone will cause 7,000 nature damage and give the player the swirling winds debuff which levitates the player into the air.
  • Inv rod enchantedcobalt.png  Lightning Rod—Marks an enemy to attract electrical attacks. Arion will cast his Chain Lightning at this player.
  • Spell nature chainlightning.png  Chain Lightning—Fires a blast of lightning at enemies who have been attuned to attract electricity, dealing 9500 to 10500 Nature damage and bouncing to additional nearby targets.
  • Inv elemental primal air.png  Disperse—The caster dissolves into swirling wind and materializes elsewhere in the room.
  • Spell nature lightning.png  Lightning Blast—Blasts an enemy with concentrated lightning, inflicting 72000 to 88000 Nature damage. Cast on Arion’s tank immediately after Disperse.
  • Spell nature lightningoverload.png  Thundershock—Deals 146250 to 153750 Nature damage to all nearby enemies. Less effective against grounded targets. More effective against airborne targets.

Heroic Mode Only

  • Spell nature lightningoverload.png  Static Overload—Charges an enemy with energy that electrifies nearby allies, causing them to suffer 6475 to 7525 Nature damage every 2 sec for 10 sec. Powerful gravitational fields can cause this energy to dissipate harmlessly.

 

Terrastra

  • Ability druid eclipse.png  Gravity Well—Creates a Gravity Well that firmly connects nearby players to the earth, granting resistance to some powerful electrical attacks. Lasts 2 min or until another force lifts the target from the ground.
  • Ability golemthunderclap.png  Harden Skin—The caster’s skin hardens into solid rock, increasing Physical damage dealt by 100% and absorbing 50% of all damage taken, up to 650000. If the caster suffers enough damage, this barrier will shatter, grievously wounding the caster.
  • Spell nature earthquake.png  Eruption—Fires a spike through the floor, impaling all targets within 4 yards, dealing 47125 to 52875 damage and knocking them up in the air. This attack ignores armor.
  • Spell nature earthquake.png  Quake—Sends massive shockwaves through the earth, dealing 146250 to 153750 damage to all enemies who are in contact with the ground. More effective against (gravity well) grounded targets. (Note Priest levitate will NOT help you.)

Heroic Mode Only

  • Spell nature earthbind.png  Gravity Core—Applied on entering a Gravity Well. Crushes an enemy with intense gravitational force, inflicting 10000 Physical damage every 2sec for 10 sec. While the target is affected, the gravitational field periodically hinders the movement and actions of nearby allies.

Phase 3

Elementium Monstrosity

  • Inv elemental mote fire01.png  Lava Seed—Showers the surrounding area with kernels of pure Flame energy, each of which erupts to deal 35000 to 45000 Fire damage to nearby enemies as Lava Plume
  • Spell frost stun.png  Liquid Ice—The Monstrosity is preturnaturally cold, freezing the ground beneath it. The pools of ice will grow with continued exposure to the Monstrosity, dealing increasing Frost damage to enemies exposed to them. Essentially this ability is Defile from the Lich King but expands when the boss stands in it, rather than players.
  • Spell nature lightningoverload.png  Electric Instability—Constant nature damage to random raid members, increasing in intensity the longer the Elementium Monstrosity is alive. Overloaded with raw lightning energy, the caster zaps nearby enemies for 5655 to 6345 Nature damage, chaining to nearby targets. Functions identically to Entropius‘ Negative Energy in Sunwell Plateau.
  • Spell nature earthbind.png  Gravity Crush—Traps an enemy in a gravity bubble, lifting them off the ground and crushing them for 10% of their maximum health every 0.5 sec for 6 sec. When the effect ends, the target will be left to fall to the ground.
Detta inlägg publicerades i Taktik Bastion of Twilight, Taktik Cataclysm raid, Uncategorized och märktes . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar